Reviews

PINJAM by Anuar Shah

floristica's review

Go to review page

3.0

Sebab aku seorang yang skeptik, aku rasa cerita ini adalah satu twisted perspektif seseorang yang ada bipolar disorder. Mungkin juga dia seorang penghidap skizofernia. Dia boleh menjadi Shahrom, Zaharuddin, Jamal, Farina atau siapa sahaja yang dia mahu.

Walau siapa pun dia, aku ikut serta dalam 'perjalanan' hidup dia. Aku teruja, aku tertanya-tanya sejauh mana Shahrom menjadi Jamal. Aku juga mahukan Zaharuddin menerima pembalasan di atas segala perbuatannya. Aku mahu tahu dari mana datang segala pergolakan emosi Zaharuddin.

Ceritanya menarik, cuma kadang-kadang terlalu dragging. Letih. Bosan. Tapi tetap menarik.

nura_aziz's review

Go to review page

2.0

Saya seorang yg curious. Selalu ingin tahu apa yang saya belum tahu atau kurang tahu. Dan kerana curiousity ni lah saya membaca buku ni.

Mula2 tu, agak teruja sebab nak tahu apa yang dipinjam Shahrom dan apa yang terjadi padanya. Jadi, saya membacanya dengan penuh sabar. Tapi walaupun dah lebih separuh bacaan, saya masih tak tahu hala tuju cerita ni. Masih terapung-apung mencari arah. Dan, saya rasa semakin lama semakin lost, terlalu banyak unsur-unsur tambahan yg tak perlu. Mungkin kalau tak dimasukkan lebih baik.

Ending dgn plot twist yang mungkin akan mengujakan kalau saya terkesan dengan cerita. Tp by that time, saya dah tak rasa apa-apa dah. Apa nak jadi, jadilah.

Dan saya pun cuma pinjam saja buku ni. Nasib baik.

mobyskine's review

Go to review page

2.0

Jalan cerita dengan isi yang terlalu sarat dan meleret sehingga saya rasa idea penulis adalah double identity seorang makcik yang gemar bergosip.

hikaoru's review

Go to review page

3.0

Residing in another's mind is actually a very promising premise. I've already read about this in Every Day by David Levithan and it is one of my favourite book. However, in Levithan's book, it was simply a random occurrence and the main character haven't even got the chance to mind-hop. Yet.

In this book, the way the writer tell it is a bit hectic and I was uncomfortable with the graphic detail of certain things like menses and the sex. But, there's a lot of part where I enjoyed the joke and love Shahrom's reading habits.

The twist at the end was probably why I think the book is a success.
More...