Reviews tagging 'Vomit'

MONARKI by Lokman Hakim

1 review

n_asyikin_'s review

Go to review page

adventurous challenging dark slow-paced

2.5

English & Malay review

A fantasy-horror rooted in the unseen involving Orang Kayangan. 

The story was told from multiple perspectives, moving through different worlds. I think the author yearned to accentuate the mind-bending existence of this world they created, wanting the readers questioned what is real & what is not, perhaps akin to the movie "Inception". 

Unfortunately, I had a hard time following the transition between perspectives. Although the world-building was quite fascinating, I think the tendency to glance over many aspects of it left the readers no time to familiarize ourselves to the world. Arguably, it could be because the author focused heavily on the plot which relied upon the inconsistencies in narration rooted in the questioning of "reality", i.e., human world vs kayangan world vs made-up world. But it left me floundering at the start, due to the lack of foundation for the beginning. 

The book will make you question things (e.g. what was happening in it). It'll throw you straight into the midst of things, & left you at a limbo of more questioning. If that is your thing, you'd definitely enjoy this. I think it could use more world-building, better character development to build up the readers' suspense, leading the story to its inevitable climax. 



'Monarki' adalah sebuah karya fantasi-seram yang melibatkan dunia halus berkaitan dengan orang kayangan. 

Buku ini diceritakan daripada pelbagai pandangan watak-watak yang wujud, merangkupi dunia yang berbeza. Saya rasa, penulis ingin membina sebuah cerita yang menyebabkan pembaca mempersoalkan samada sesebuah perkara itu adalah berlandaskan realiti atau mainan minda sahaja bak filem "Inception". 

Akan tetapi, saya mempunyai masalah untuk mengikuti kepelbagaian pandangan watak-watak. Walaupun pembinaan dunia (i.e., world-building) di dalam cerita ini adalah agak menarik, saya merasakan bahawa penulis tidak mendalami banyak perihal-perihal alam tersebut. Maka, sebagai pembaca, saya sukar membina imej di dalam minda untuk membayangi (& memahami) dunia tersebut. Boleh dikatakan yang mungkin penulis memang ingin memberi tekanan terhadap plot cerita ini; perhatian diberi lebih kepada ketidakstabilan naratif yang diceritakan melalui watak-watak sedia ada, atas tujuan supaya pembaca boleh mempersoalkan realiti atau kejadian alam ini. Tetapi, ia menyebabkan saya sukar untuk mendalami dunia tersebut, sebab cerita seolah-olah tiada arah pada permulaannya. Secara peribadi, saya merasakan bahawa cerita ini boleh diperbaiki dengan penjelasan & pendalaman unsur-unsur dunia yang dibina, dan juga pewatakan karakter. 

Cerita ini akan menyebabkan pembaca untuk mempersoalkan banyak aspek di dalam dunia ini, termasuk bagaimana ia berlaku, atau siapa yang boleh dipercayai antara mereka yang wujud. Jikalau anda berminat dengan cerita yang menimbulkan kecelaruan minda yang mempunyai unsur alam/makhluk ghaib, tanpa memberi tekanan terhadap mekanisme kewujudan makhluk atau alam tersebut, anda mungkin akan meminati buku ini.


Expand filter menu Content Warnings
More...