Reviews

Beacon 23 by Hugh Howey

paperbackmo's review

Go to review page

2.0

Really didn't enjoy this. Disappointed.
The blurb had me hooked, but I feel so let down.

jonathan_lee_b's review against another edition

Go to review page

4.0

Beacon 23 is sitting in a car during a rainstorm.

corymojojojo's review against another edition

Go to review page

4.0

After reading the first part of this story, I was a bit turned off and honestly wasn’t sure if I should continue, but I kept going because it’s so short and such an easy read and I was pleasantly surprised with the depth that ultimately showed up. Beacon 23 is fun and quirky with a snarky protagonist who gets caught up in self-deprecating hijinks, and although his personality bothered me at first, I admit that he really grew on me and I was satisfied with how the story ended. What this story lacks in original, complex concepts, it makes up for in its touching and grounded characterization. I heard about this originally because it’s apparently being made into a TV series—I look forward to it.

eishe's review

Go to review page

5.0

I thought the premise of space lighthouses was really cool. However, this book isn't about lighthouses.

Instead it's [b:Starship Troopers|17214|Starship Troopers|Robert A. Heinlein|https://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1533117961l/17214._SY75_.jpg|2534973] meets [b:The Martian|18007564|The Martian|Andy Weir|https://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1413706054l/18007564._SY75_.jpg|21825181] meets [b:Ender's Game|375802|Ender's Game (Ender's Saga, #1)|Orson Scott Card|https://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1408303130l/375802._SY75_.jpg|2422333], but with a Hugh Howey spin. I was expecting space-crazy, instead I got war, PTSD, depression and so much more.

This book is filled with amazing tidbits about humans, computers, mental health and everything in between. Also some very dark and depressing humour, that just speaks to me. Here are my favorite parts (slight mood spoilers ahead):

Computers:
I’m here because they haven’t made a computer yet that won’t do something stupid one time out of a hundred trillion. Seems like good odds, but when computers are doing trillions of things a day, that means a whole lot of stupid.

Positivism:
I’m a chipper guy, once you get to know the raw, dark dread and petrified fear that lurks in my breast and that I battle with every waking moment and that sometimes has me sobbing into my palms when no one is around and makes it really hard to be in crowds or to stand any loud sounds and has me thinking I’ll probably never be in a functional relationship again, platonic or otherwise.

Memories:
It’s like a human body at age thirty-five, when not a single original cell is left. All that remains are the memories—the one damn thing we wish we could amputate.

Dark humour:
I should mention here that I really don’t like guns pointed at my head. Not unless I’m the one doing the pointing.

Sundays:
I hated Sundays as a kid. From the moment I woke up, I could feel Monday looming, could feel another school week all piled up and ready to smother me. How was I supposed to enjoy a day of freedom while drowning in dread like that? It was impossible. A pit would form in my chest and gut—this indescribable emptiness that I knew should be filled with fun, but instead left me casting about for something to do.
Knowing I should be having fun was a huge part of the problem. Knowing that this was a rare day off, a welcome reprieve, and here I was miserable and fighting against it. Maybe this was why Fridays at school were better than Sundays not in school. I was happier doing what I hated, knowing a Saturday was coming, than I was on a perfectly free Sunday with a Monday right around the corner.

jessicayaun's review

Go to review page

4.0

First half was good, if a little slow. Second half quickly ramps up to can't-put-down intrigue. Not everything is as it seems in Beacon 23. Was surprised by the ending. Would make a great movie.

bethany_with_a_book's review

Go to review page

adventurous emotional reflective sad fast-paced
  • Plot- or character-driven? Character
  • Strong character development? Yes
  • Loveable characters? Yes
  • Diverse cast of characters? No
  • Flaws of characters a main focus? Yes

4.75

cuongtrn's review against another edition

Go to review page

4.0

Thế kỷ 23, khi đại dương đã ngập trong rác thải và tài nguyên trên Trái đất ngày một cạn vơi tới mức đáng báo động, loài người đã quyết định ngước mắt lên bầu trời, hướng về vũ trụ, về biển sao với hàng tỉ tỉ những nguồn tiềm lực vô tận còn đang chờ được khai thác. Giống như tàu bè trên biển cần tới những ngọn hải đăng, các con tàu chu du trên vũ trụ cũng cần những trạm tín hiệu – thứ định hướng, soi đường, mở lối cho chúng, giúp chúng tránh va phải ngàn vạn những tiểu hành tinh và vỡ nát thành nghìn mảnh nhỏ.

Trạm tín hiệu số 23 là câu chuyện về một cựu binh lựa chọn trở thành người gác trạm. Anh sinh sống và làm việc trên một trạm phát neo đậu giữa vũ trụ bao la, giữa không gian rộng lớn mà quạnh quẽ. Bạn bè của anh là máy móc, những âm thanh lách cách tí xíu và cả những ám ảnh trong quá khứ trĩu nặng trong tim. Bước ra trong cuộc chiến xuyên thiên hà đầy những mất mát, ngày ngày làm việc trong môi trường lạnh lẽo, tối tăm, nỗi cô độc, buồn tủi đã dần kết kén, làm tổ trong anh, càng ngày khiến anh trở thành một cá thể đơn độc và sầu não. Theo chân anh, người đọc sẽ ngày càng tiến lại gần hơn với sự thật, vén lên bức màn phủ lên quá khứ, chứng kiến quãng đời tăm tối của anh và hành trình đưa anh bước ra ngoài ánh sáng.

Không giống như kỳ vọng của mình, Trạm tín hiệu số 23 không phải là một cuốn sách ly kỳ, kịch tính với những cuộc giao tranh nảy lửa, tóe khói những chủng loài khác nhau trong vũ trụ. Chiến tranh vẫn ở đấy, vẫn khốc liệt, vẫn bạo tàn, song đây không phải là điều Hugh Howey tập trung khắc họa mà đơn thuần chỉ là cái nền cho tác giả phô bày tài năng miêu tả diễn biến tâm lý nhân vật tài hoa của mình.


Nhân vật của truyện không nhiều, chỉ có những người gác trạm, kẻ săn tiền thưởng, một con chó lai báo, những kẻ xâm lăng ngoài hành tinh và ừ, một cục đá. Tuy nhiên, chỉ cần như vậy đã có thể xây dựng nên một câu chuyện rất ổn về tâm lý con người. Đọc truyện, người đọc như thấm thía tậm tâm can nỗi cô đơn cùng cực của nhân vật chính, như thổn thức trước những ám ảnh, dằn vặt mà anh phải gánh chịu và đồng thời cũng như được trải nghiệm những phút giây yên bình, vui vẻ hiếm hoi mà anh có được trong đời. Những góc khuất trong tâm hồn người cựu binh được tác giả khéo léo phơi bày, đủ để gợi sự đồng cảm, song không khiến cho người đọc cảm thấy nặng nề, bí bức.

Tuy chủ yếu xoáy sâu vào tâm lý, song cuốn sách vẫn không thiếu những trang viết gây choáng ngợp bởi trí tưởng tượng phong phú của tác giả, về những máy móc, phương tiện không tưởng ở thế giới tương lai, về những sinh vật ngoài hành tinh với đủ mọi hình thù kì dị, về cả lượng thông tin lý hóa ngồn ngộn mà tác giả đề cập tới. Mới lạ, không quá khó hiểu và khá là hấp dẫn. Ngoài ra, mình cũng cực kỳ ấn tượng bởi cách tác giả quyện hòa hoàn hảo chất bi – chất hài trong cùng một câu chuyện, cùng một chương truyện và thậm chí ngay trong một trang truyện (nhất là trong phần Đá Nuôi – chương truyện yêu thích nhất của mình). Cảm xúc của độc giả vì vậy mà cũng thay đổi xoét xoèn xoẹt, từ chỗ cười sặc sụa rồi chuyển sang hẫng hụt, xót xa ngay lập tức. Cuối truyện còn có một pha cua quẹo khá gắt, bất ngờ lắm luôn á.

Về phần dịch thuật và biên tập, mình không có lời nào phải phàn nàn. Bản dịch rất mượt, đủ độ thô với những câu đùa, những cuộc hội thoại đậm chất lính song không hề gây phản cảm hay khó chịu. Những thuật ngữ lạ về máy móc các thứ cũng được chú giải rất chi tiết, dù không hiểu tường tận ngay tắp lự nhưng phần nào cũng đủ để coi là mở mang.

Mình tìm tới Trạm tím hiệu số 23 với mục đích được trải nghiệm một thiên truyện giật gân, kịch tính, song không ngờ cuốn sách lại đẩy đưa mình tới một hành trình cảm xúc, trầm lặng hơn. Nói không thất vọng thì cũng không hẳn, cơ mà dù sao cũng có một tý tẹo hụt hẫng. Bù lại, ngòi bút miêu tả tâm lý nhân vật cực chắc tay kết hợp với yếu tố khoa học viễn tưởng mà mình rất mê, không thể kể đến bản dịch mượt mà của Bookism đã khiến mình rất có thiện cảm với sách. Phần đầu có vẻ hơi lê thê, nhưng càng về cuối lại gợi cảm mà cũng buồn tới lạ kỳ. Nếu cả nhà muốn có một trải nghiệm đọc sci-fi mới mẻ, đặc biệt thì đừng nên bỏ qua Trạm tín hiệu số 23 nha.

Đánh giá: 3.75/5 sao.

jackserio's review against another edition

Go to review page

emotional reflective tense fast-paced
  • Plot- or character-driven? A mix
  • Strong character development? Yes
  • Loveable characters? It's complicated
  • Diverse cast of characters? Yes
  • Flaws of characters a main focus? Yes

4.25

youpie's review against another edition

Go to review page

adventurous dark reflective fast-paced
  • Plot- or character-driven? Character
  • Strong character development? It's complicated
  • Loveable characters? It's complicated
  • Diverse cast of characters? Yes
  • Flaws of characters a main focus? It's complicated

4.75

shesnicky's review

Go to review page

5.0

I don't own this book, because I borrowed it from the library, but it's so good that I'm going to go out and buy a copy. So when I look at my shelf I can see this absolutely brilliant piece of literature every time. The writing style, the plot, the characters, the cover, everything about this book: amazing.